Hvordan skriver man en roman?

Hold hvordan skriver man roman

Drømmer du om at skrive en roman? Eller vil du bare gerne vide noget om, hvordan sådan et projekt kan gribes an?
Du er velkommen på holdet, uanset om du allerede har en roman i hovedet, eller du bare gerne vil blive klogere på, hvordan skriveprocesser kan gribes an.

7.oktober 2024: Er det muligt at skrive en bog på to måneder?
Vi taler om, hvorvidt det overhovedet er muligt at skrive en bog på to måneder. Hvad kommer du til at stå tilbage med, når kurset er slut? Vi taler om at være en plotter versus en pantser, altså om du skal lægge et plot fra starten, eller om du er sådan en, der bare skal sætte dig ned og skrive. Vi laver små øvelser til at få dig i gang med bogen, så du føler, at du kommer hjem med noget, som du kan arbejde videre på.

21. oktober 2024: Godt i gang
Hvem er kommet godt i gang, og hvad kan man gøre, hvis man ikke synes, processen glider så godt? Nogen føler, at det er nemt i starten, mens det for andre er nemmere i slutningen, når de ved, hvordan det hele skal ende. Vi dykker dybere ned i plottet og ser på forskellige plotstrukturer. Mulighed for individuel sparring, mens de andre skriver.

4. november 2024: Dine hovedkarakterer
Dagens emne er, hvordan man opbygger spændende karakterer med fokus på hovedpersoner, men også hvor vigtige bipersonerne er, og hvilke roller de har. Mulighed for individuel sparring, mens de andre skriver.

18. november 2024: Beskrivelser og dialog
Vi taler om, hvordan forfatteren skaber gode beskrivelser af de steder, hovedpersonerne er. Hvor meget beskrivelse er nødvendigt for at give læseren en fornemmelse af stedet? Derudover taler vi også om, hvordan man skaber en god dialog. Hvornår er der brug for, at hovedpersonerne siger noget som en replik, og hvornår kan forfatteren med fordel referere, hvad de siger? Mulighed for individuel sparring, mens de andre skriver.

2. december 2024: Redigering – og hvad så nu?
Vi taler om, hvordan man kan gå i gang med at redigere den roman, man har skrevet, og hvilke muligheder der er, når romanen er færdig. Hvordan man pitcher en roman til et forlag, og hvilke muligheder man har for at selvudgive bøger i dag.

Hvis du vil bruge kurset til selv at skrive en roman, skal du være indstillet på, at der vil være meget hjemmearbejde mellem mødegangene.

Medbring egen PC, hvis du har brug for en computer at skrive på.

Undervisningssted

• Mandag 18.11.24 kl. 17:00 - 19:30

• Mandag 2.12.24 kl. 17:00 - 19:30

Emilie Jacobsen

Emilie Jabosen er uddannet journalist og har arbejdet som tekstforfatter i otte år. Hun skriver primært romantiske romaner i en historisk kontekst og desuden noveller til ugeblade, blandt andet Hendes Verden.
Emilie:
"Jeg tror på, at alle kan skrive, og at de har noget på hjerte. Det behøver ikke nødvendigvis at være noget, der skal udgives, men der er en stor tilfredsstillelse i at stå med en færdigskrevet tekst."